Sekapur sirih

Assalamualaikum buat semua pembaca sekalian. Terima kasih kerana sudi melayari blog ini. Semoga kalian mendapat info-info baru dan bermanfaat untuk diketahui dan diamalkan insya allah.

19 April 2009

~~Warkah Buat Calon Zaujku~~


Bismillahirrahmanirrahim…
Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang…
Selawat dan Salam buat Nabi Muhammad saw, Pembawa Rahmat Seluruh Alam, ahlul bait, para sahabat, serta pejuang agama Allah yang telah syahid mahupun yang terus berjuang hingga ke detik ini…

Salam sejahtera juga salam perjuangan buat calon zaujku yang dihijab pertemuan oleh-Nya sehingga detik kita disatukan dengan lafaz ijab bersaksi qabul berwali. Semoga langkahmu tangkas dengan semangat juang Islam. Walau apapun yang kita lakukan, dasarilah dengan memohon keredhaan-Nya supaya setiap langkah itu beroleh keberkatan.

Ya Allah, gembirakanlah aku dengan redha-Mu. Kukira untaian doa srikandi iman, Sayyidah Nafisah binti Hasan bin Zaid bin Hasan bin Ali bin Abu Thalib ini mampu menyuburkan hatimu dengan Nur Kasih-Nya.
"Dan di antara tanda-tanda kekuasaan-Nya ialah Dia menciptakan untukmu isteri-isteri dari jenismu sendiri, supaya kamu cenderung dan merasa tenteram kepadanya, dan dijadikannya di antaramu rasa kasih dan sayang. (Ar-Rum: 21)

Telah dikhabarkan bahawa engkau adalah calon yang sekufu untukku, bakal menjadi peneman yang soleh, bersamaku merentas becaknya denai-denai perjuangan Islam ini. InsyaAllah...

Kesesuaian ini telah kupohon dalam setiap relung doaku pada-Nya, dalam setiap tunduk sujudku, dalam setiap ibadat hajat dan istikharahku selama ini. Tanpa jemu walaupun pertemuan itu masih dirahsiakan. Besar kurniaan-Nya kepada kita. Hijab itu membolehkan aku dan kau melengkapkan diri masing-masing dengan bekalan agama agar baitul muslim kita nanti tidak suram daripada nur keimanan lantaran cahayanya yang malap dan zulmat. Naudzubillah…

Calon zaujku yang dirahmati,
Dinikahi seorang wanita itu kerana empat perkara hartanya, keturunannya, kecantikannya dan agamanya. Maka pilihlah hal keagamaannya, maka beruntunglah kedua-dua tanganmu…
Jika agama yang lebih aulah buatmu, aku juga begitu. Aku mensyaratkan ketakwaan dalam memilihmu…

Bukan harta yang kuperlukan, bukan keturunan yang menjadi keutamaan, bukan keindahan paras yang kuidamkan, tetapi kefasihan agamamu itu dan ketinggian takwamu yang aku dambakan. Itulah hikmah sekufu yang menjadi asas usrah muslim antara aku, kau dan anak-anak pewaris ketauhidan Islam dalam mengESAkan Allah SWT.

Hai manusia, sesungguhnya Kami ciptakan kamu, lelaki dan perempuan dan menjadikan kamu berbangsa-bangsa dan bersuku-suku supaya kamu saling kenal mengenal. Sesungguhnya orang yang paling mulia di antara kamu di sisi Allah ialah orang yang paling bertaqwa di antara kamu. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui lagi Maha Mengenal. (Al-Hujarat:13)
Calon zaujku yang telah dijanjikan-Nya, "Kaum lelaki itu adalah pemimpin bagi kaum wanita, oleh kerana Allah telah melebihkan sebahagian mereka (lelaki) atas sebahagian yang lain (wanita), dan kerana mereka (lelaki) telah menafkahkan sebahagian dari harta mereka". (An-Nisa':34)

Surah yang memberikan kemuliaan buatku dan insan yang bergelar wanita. Aku merasa begitu istimewa sehinggakan Allah menukilkan pesanan-Nya dalam surah khusus buatku. Dan itulah janji-janji Allah bahawa seorang wanita yang solehah itulah mutiara syurga buat suaminya walaupun kekayaan duniawi tidak terhampar di kakiku. Justeru, bimbinglah aku untuk menjadi mutiara berharga itu.

Aku tidak mendambakan harta yang mewah, mutiara atau kilauan permata untuk kaupersembahkan dalam hidupku. Namun, aku hanya mahu kau berjanji memberiku hantaran yang paling berguna untuk kita berdua melayari bahtera kehidupan sepanjang zaman. Itulah panduan-Nya, Qalamullah dan Qalamrasulullah... Islam menegaskan agar kaubimbing diriku mengenal Allah, zat Yang Maha Agung. Itulah kunci kesempurnaan yang hakiki.

Seringkali aku mengeluh, aku hanya insan lemah. Namun, kau selalu menyedarkan aku. “Kelemahan itu adalah kekuatan yang dikurniakan Allah buatku. Dari kelemahan itu, terletaknya rahim yang telah melahirkan seorang Rasul, seorang Nabi, seorang abid dan juga pejuang jihad yang Allah janjikan syurga demi setitis darah mereka. Ia lahir daripada jerih doaku, penat sabarku dan lelah tabahku.”

Pesanmu lagi, “Akal senipis rambut, tebalkan dengan ilmu. Hati serapuh kaca, kuatkan dengan iman dan takwa. Perasaan selembut sutera, hiasilah dengan akhlak. Aku tidak lupa pesananmu itu.

Lantas, bantulah aku dalam mentakrifkan pernikahan ini. Semoga ia menjadi wasilah sebuah pembangunan insaniyyah yang akan menjadi khemah dakwah dan tarbiyyah.


artikel di cadangkan oleh : Aqillah Nasir Ketua Unit Kerjaya


[lama menyepi blog ni..tetiba keluar entry..hmm..memberi maksud yang mendalam..saja nak panaskan blog yang dah suam-suam kuku :) ]

No comments:

Post a Comment